jeudi 17 mai 2007

Cap d'Antifer

Vuonna 1966 tehtiin paatos rakentaa oljysatama Le Havren pohjoispuolelle.

Satama valmistui 1976, juuri niihin aikoihin kun ruvettiin ajattelemaan oljyn tulevaisuutta.

Tasta huolimatta satamassa on voinut nahda maailman suurimpia tankkereita.

Eras niista on Jahre Viking joka purkasi taalla 564.650 tonnia oljya.

Kolmenkymmenen vuoden aikana tata kautta on saapunut Ranskaan yli 500 miljoona oljytonnia.

20 % tuonnista tulee viela tanakin paivana Cap d'Antiferin kautta maahan. Oljykriiseista huolimatta.

15 commentaires:

Peter a dit…

You had a late start this morning! Waiting for the translation. For the moment I understand something about Jahre Viking and 564.500 tons of oil...

hpy a dit…

Le port petrolier du Cap d'Antifer, au nord du Havre, inauguré le 25.6.1976 a accueilli les plus grands supertankers du monde, dont le Jahre Viking qui débarqua ici 564.650 tonnes de pétrole. Malgré les chocs pétroliers le port fonctionne toujours, avec en moyenne légèrement plus d'un tanker par semaine.

The biggest supertankers have come to the port of Cap d'Antifer, north of Le Havre. The biggest one was the Jahre Viking, unloading 564.650 tons of oil. (Thanks Peter for the translation.)

Nara oss finns oljehamnen Cap d'Antifer som byggdes under de forsta oljekriserna. Trots detta kommer det fortfarande i medeltal en dryg tanker varje vecka till oljehamnen som tar emot 20% av all importerad olja i Frankrike.

hpy a dit…

pardon, avec une moyenne de plus d'un tanker par semaine.

lyliane a dit…

Bien d'habitant la Normandie depuis 9 ans,je ne connais pas grand chose de cette région, j'ai toujours tendance à partir vers les pays plus au Nord ou bien à Paris.A part le port de Dunkerque (où j'ai vécu 4 ans)les ports et porcs et moi ne sont pas de mon ressort.

Kirsi Myllyniemi a dit…

Maailman merillä kuljetetaan kaikenlaisia riskejä. Erityisen paljon huolta aiheuttaa kaikki tämä energiaan liittyvä kuljettaminen, kuten öljy ja ydinenergian tuotantoon liittyvä matriaaali.
Valtameret ovat kuitenkin hyvässä kunnossa verrattuina Itämereen, jonka nimi voidaan pian muuttaa Kuolleeksi mereksi.

Kirsi Myllyniemi a dit…

Hpy, pistin Nepotiaan ihan sinun kommenttisi innoittamana yhden laivakuvan :)
http://nepotia.blogspot.com/2007/05/valokuvatorstai-satama.html

Liisa a dit…

Vesi näyttää kuitenkin puhtaalta.

Hansu a dit…

Ei näytä kovin isolta satamalta. Kyllä tuonnekin varmasti öljyä mahtuu.

Abraham Lincoln a dit…

Nice photograph. I like your work. I can't even begin to imagine 564,650 tons of oil. Wow.

Abraham Lincoln
Brookville Daily Photo
Today—My house and FAQ photo information.

Kutuharju a dit…

Luin hiljattain brittilehdestä jutun jossa väitettiin, että muutamassa vuodessa(!) maailman öljyvarat on jo käytetty. Minulle on naurettu, että tuota samaa hoettiin jo 70-luvulla! Mutta loputtomia ne öljylähteet eivät ole... jos tällainen tonnimäärä palaa jo yksinomaan Ranskassa, miten sitten maailmanlaajuisesti. Ja miten kauan.

Seda a dit…

Wow,it looks very smooth...

hpy a dit…

Pour une fois que j'ai pu dormir un peu, Peter, tu ne voulais quand même pas que je me lève aussi tôt que d'habitude.

Et pourtant Lyliane, on voit des parisiens ici. Pas mal même.

Kuljetuksessa on aina riskinsa Kirsi, mutta mika olisi toinen vaihtoehto tankkereille?

Aivan oljysataman vieressa, vasemmalla puolella maasta katsottuna on ranta josta ihmiset lahtevat vesille surffailemaan ja muuta sellaista, Liisa.

Satama ei ole kovin iso, Hansu, mutta ei sen tarvitsekaan olla kun sinne tulee keskimaarin runsas laiva viikossa. Syvyytta siina oli tarpeeksi kun se suunniteltiin, kalkkiseinamiin vaan piti rakentaa tie. Ja vahan muuta tietysti.

564.650 tons must be a lot, Abraham Lincoln.

Ja mita tehda Kutuharju kun askeisen amerikkalaisen tutkimuksen mukaan bioetanooli olisi bensiinia saastuttavampi?


Thanks for your visit Seda. And a question, how didn't it show on the site meter?

Elegia a dit…

Vielä olisi tilaa satamassa. Mielenkiintoisen näköinen. Erilainen kuin muut kuvatut satamat.

Cergie a dit…

Tu vois, et je vois que Peter a pris ma relève pour arriver AVANT que tu aies mis la traduction !
AHAHA !
Ce port me fait penser au port de sète et je le trouve plus poètique si je pense à des bâteaux de pêche qu'à des syuper tankers
Re-AHAHAHA !

Remarque : quand on n'a pas de pétrole, même si on a des idées on est bien embêtés !

hpy a dit…

Je me lève plus tard quand je peux, Cergie. C'est si rare.