mardi 3 juillet 2007

Rent vatten

Posted by Picasa
Croix-Mare ar en kommun pa ett sexhundratal invanare, pa vardera sidan om vag D6015 mellan Rouen och Le Havre i Normandie.
Jag har kort hundratals ganger igenom kommunen utan att ha en tanke pa att stanna och ta mig en titt. Croix-Mare hor inte till sevardheterna.
Pa jakt efter malade vattentorn beslot jag mig senast att ta mig en runda i byn. Men tornet var inte latt att fotografera pa narmare hall. Vagen var kurvig, och att sta mitt pa den med alla bilar som kom, kandes verkligen osakert.
Det var tyvarr omojligt att fotografera den nedre delan av malningen. Den visar hastar och ryttare i en hage, men ar gomd av hus, stolpar eller vaxtlighet pa alla hall.
Da det regnar mycket, i synnerhet da det stortar ner, hander det ibland att vattnet blir grumligt. Da hor man i lokalradio att Croix-Mare-byborna bland andra olycksbroder inte skall dricka kranvatten.
Rent vatten ar inte en sjalvklarhet utan nagot vi borde uppskatta mer.

17 commentaires:

Anonyme a dit…

Vackert vattentorn och jag håller med dig och har själv dagen till ära hyllat vårt kranvatten. Ha det gott...

hpy a dit…

Quand il pleut beaucoup il arrive que l'eau se colore et devient impropre à la consommation dans certaines communes du département. Apprendrons-nous un jour à apprécier l'eau potable à sa juste valeur?

Water is very important, but usually we don't think about it unless there's a problem.

Puhtaan veden tarkeydesta.

alice a dit…

Tout à fait d'accord! En Bretagne, surtout les Côtes d'Armor, se pose le problème des nitrates...et un peu partout celui des pesticides. Mais on avance peu à peu, on commence à informer les jardiniers sur la toxicité du Roundup et autres poisons, on rend obligatoire une cuve de récupération des eaux de pluie sous les constructions neuves, etc. Eduquer, informer, encore et encore.

Peter a dit…

Really nice idea these nicely painted water towers!

(Tu ne pourrais pas garer ta voiture et éventuellement marcher une centaine de mètres?)

Anonyme a dit…

Helt klart perfekt tolkning ! Jag funderar än jag...
Kram Eva

Anonyme a dit…

Bra tolkning av rent tycker jag :)

Anonyme a dit…

Rent vatten ja, ngt vi tar för givet här uppe!

Sara a dit…

Vilket fint vattentorn, fast synd att det inte alltid går att dricka vattnet. Tål att tänkas på.

isopeikko a dit…

Vettä on ainakin tuolla ilmassa. Katselin kuviasi ja jokaisessa taitaa olla pilvinen ilma tai sumua. Se tietty tekee kuvista pelkistettyjä, vaan onko siellä aina pilvistä?

hpy a dit…

On commence à prendre conscience de l'importance de l'eau. Enfin.

Peter, je suis descendue de la voiture (pour une fois, je l'admets) et j'ai fait quelques pas, mais partout il y a quleque chose qui gène devant la tour.

Taalla on satanut jo kaksi kuukautta, Isopeikko. Tanaankin puolen paivan aikoihin tuli kaatamalla vetta (olin ulkona), mutta juuri talla hetkella aurinko paistaa. Eras tuttavani lupasi kaunista saata kahden viikon kuluttua... Huhtukuu oli kaunis.

Rent vatten ar mycket viktigt.

Anonyme a dit…

Jag håller med dig - rent och gott vatten är verkligen något vi borde uppskatta mer!

hogrelius a dit…

Helt rätt.Jag minns när jag var i Flottan och seglade runt med Gladan och vi bara hade saltvatten att tvätta oss i.Då när man kom hem och kunde skruva på kranen med kallt o varmt vatten då insåg man hur bra vi har det.När ens vatten blir dåligt då inser man vikten av att ha rent vatten.

Anonyme a dit…

Ang. Finlands Vita Ros...
Den heter Rosa pimpinellifolia "Plena" och kallas just för Finlands vita ros...åtminstone inom blomvärlden häruppe i norr...haha! Och jag tror att den går under det namnet i hela Sverige.

Kram Eva

alice a dit…

Je ne sais pas pourquoi mais je me sens un brin isolée au milieu des commentaires du jour...;-)

hpy a dit…

Faudra apprendre le suédois, Alice. :)

lyliane six a dit…

Mais l'eau devrait être au même prix partout, ici elle n'est pas encore trop chère,mais en Bretagne, je crois que le prix bat des records. J'ai mis 2 tonneaux de récupération (600L)mais c'est peu pour mes 1500 M2.

Cergie a dit…

Oui, ça on en a beaucoup parlé en Grande Brière; à cause des nitrates en Bretagne l'eau est assez impropre à la consommation
Le marais est plein de roseaux qui servent à drainer, mais le marais disparait faute d'entretien
L'eau du Marais est noire mais ce n'est pas parcequ'elle est polluée, c'est à cause du "noir de Brière" qui est un résidus de décomposition des roseaux
En fait c'est du terreau

PS : à Guérande il y avait un chateau d'eau décoré aves des saliniers mais je n'ai aps pu m'arrêter pour le photographier...