samedi 18 août 2007

Helenegatan

Posted by Picasa
Tiderna forandras. For mycket lange sedan var det femmans sparvagn som kom skrallande fran Skatudden. Nu bar den nummer fyra.
Rappningen flagnar av pa huset i kvarteret som fatt namnet Leoparden. Tidigare fanns inte namnet pa nagon skylt. Fanns namnet over huvud taget?
Da man kom fran Alexandersgatan kunde man svanga vansterut - men jag hade varken bil eller korkort. Och varfor vanda at vanster?
Innan kvarteret hade forandrats var min namnsdag nagon gang i juni eller juli. Jag minns inte sa noga. Idag ar den idag.
Allt har forandrats sedan jag lamnade kvarteret dar jag vaxte upp. Antagligen jag ocksa.

23 commentaires:

hpy a dit…

Du village de mon enfance. Et bonne fête à moi-même!

SusuPetal a dit…

Jag tror att du har förändrats mera än kvarteret där du växte upp. Och så skall det vara.
Grattis på namnsdagen!

hpy a dit…

Kaikkea sita kirjoittaakin jotta joku toivottaisi hyvaa nimipaivaa!!!

SusuPetal a dit…

Miksipä ei, huomio tuntuu aina hyvältä ja onnentoivotukset.
Susulla ei taida olla nimipäivää ainakaan suomalaisessa allakassa... no, minä vietän sen sijaan 50-juhlia siellä kuvablogissani:)

hpy a dit…

Juu, kavin katsomassa ja ensin luulin etta 50-vuotisjuhlat. Mutta 50-kuvaajuhlathan siina ovat.

SusuPetal a dit…

Arvelin, että joku saattaisikin luulla puoli vuosisataista ikää:)

Mutta että vaan 71 prosenttia blogiaddiktiota? Hmm, olet valehdellut testissä:)

hpy a dit…

Valehdellut testissa?
Tai itselleni?

Anonyme a dit…

Mycket vackert foto från Helenegatan,nästan lika vacker,som Helene själv,men bara nästan. :)

Mick a dit…

A very nice photograph and who says you can't go home again?

hpy a dit…

Huh huh Pena!

It's from earlier this year, Mick, when I went to say goodbye.

Rolka a dit…

BONNE FÊTE HELENE !!!!
Même avec un peu de retard, cela fait plaisir, non ?
J'étais un peu retardé par les bises que j'ai prodigué à ma femme depuis ce matin, elle se prénomme Hélène...aussi !!!!!!!

Rolka a dit…

J'ai commis une faute énnnnnnorme ! je n'ai pas bien écrit "les bises que j'ai PRODIGUEES à ma femme depuis ce matin" Il faut donner le bion exemple aux enfants...

Anonyme a dit…

Tar det lungt,HPY,som jag har sagt tidigare,när det var frågan om min svåger,Palle,ta det altid lungt,eller lite långsammre i alla fall,det tycker DD också åm,för att han är en man,så som jag,fast det inte alltid låter så.
Jag är en man,som har hundraelva blog,men jag är också en man,som har varit gift med Astrid från 1963,den 14. juli,nu är hon bårta.Om du kommer i håg,när jag var med,när vi seglade till Kotka med min bästa vän,Pipaluk,hon är i Haapasaari och mår bra,jag har varit i kontakt med nya ägare,Hannu Salminen,och jag vet,att Pipaluk mår bra där i Kotka,Haapasaari.Men hur är det med Astrid? Neij i helvete,nu slutar jag med det här paskajauhantaprojeti.

Tusen tack.När du har läst,ta bårt allt.

MVH Pärnäsen Korjaamo -Pärnänen Repair.

ps. Nu e kjag fulll som ett äg,natinati ja mutenki jot5

Anonyme a dit…

Pärnänen Repair Ltd önskar god Jul och Gått nytt År åt alla hundar och kattor i hela himmelriket.

isopeikko a dit…

Hyvää nimipäivää. Ja muitakin hyviä päiviä :)

hpy a dit…

Enka poista mitaan Pena, nama ovat justiinsa sellaisia kommentteja joista pidan.

hogrelius a dit…

Grattis i efterhand! Min tid verkar för tillfället inte att räcka till som den ska! Vad är tid egentligen???Har du någon bra förklaring till begreppet TID?

Har för övrigt aldrig förstått varför platsen i Helsinki (Skatudden) heter så.Har aldrig sett en enda skata där förutom en del turister som smyger fram där i blåsten på hösten.

lyliane six a dit…

Bonne fête, avec du retard, je n'ai pas regardé mon calendrier,j'espère que DD t'a gatée!

hpy a dit…

Pena viela yksi asia. Pipaluk voi hyvin, Astridista emme tieda mutta tuskinpa han ainakaan voi huonosti, mutta miten on sinun laitasi? Paaasia olisi kai etta sina voisit hyvin! Mita jos tyoskentelisit sen hyvaksi! Sen tarkeampaa asiaa ei sinulla ole tanaan.

hpy a dit…

Bosse, Skatuden heter Katajanokka pa finska och det blir Enudden pa svenska. Men inte har jag sett enar vaxa dar.
Daremot kan det handa att delen "skat" kommer fran ordet skate som ar gammal dialekt och betyder bla tradtopp, och da kan man ju fraga sig om det vaxte enar pa udden for langa tider sedan.

Cergie a dit…

Chouette on peut t'appeler officiellement Hélène mainant !

Bonne fête en retard (J'ai une excuse, pisque j'étais pas là et même pas connectée. D'ailleurs j'ai loupé la fête de ma petite maman Marie, j'avais fait un message pour elle l'an dernier)

Anonyme a dit…

Jaa,et sit poistanutkaan noita mun höpötyksiä,roskiin vaan.

hpy a dit…

Eivat ne ole mitaan hopotyksia. Jos ne on poistettava, saat poistaa ne itse. Mina pidan niista.