samedi 14 octobre 2006

Sondagsfiskare



Ja, jag vet att det ar lordag och inte sondag idag.

Men varfor kan man inte sondagsfiska aven pa en vardag?

Forr i varlden (nu later jag som mina 102 ar, se profilen) kladde man sig i sondagsklader den enda veckodagen man var ledig, dvs pa sondagen.

Nu ar det ofta tvartom for alla dem som arbetar bland annat pa kontor, i en bank eller pa ett annat stalle dar man ar i kontakt med allmanheten och skall representera.

Da arbetsveckan ar forbi lamnar man kravatt och hogklackade skor - dock inte tillsammans - och klar sig nonchalant i sport.

Manga har ju ledigt mitt i veckan ocksa, sa varfor kan man inte sondagsfiska, sportigt utrustad och kladd, till exempel pa en torsdag.

Men talar man om torsdagsfiske sa forstar nog ingen vad det ar.

8 commentaires:

ari4u a dit…

good one. I love this composition

Anonyme a dit…

Jag brukar torsdagsfiska på Åbo torget.

hpy a dit…

Vad fiskar du pa torget?

Anonyme a dit…

Jag klär upp mig numera nästan bara till begravningarna och brölloppen!Idag tex ska jag gå upp till Farsta C o handla samt äta på en krog.Samma kläder som igår! Hoppas att jag får mig en fisk på krogen!Min dag är likadan och vissa gagar måste jag kolla på tidningen för att veta vilken veckodag det är!Låter det hemskt?

hpy a dit…

Vissa tisdagar tror jag att det redan ar fredag.

Anonyme a dit…

C'est drôle comme je trouve des similitudes avec le néerlandais - sans pour autant comprendre la phrase entière :)

hpy a dit…

C'est normal, dieudeschats, c'est du suédois, et il y a pas mal de mots qui se ressemblent dans les deux langues. Par contre, la prononciation diffère.

Anonyme a dit…

Merci pour la précision, je n'osais pas trop me lancer entre suédois, finnois, ou autre langue nordique...