mercredi 15 juin 2011

21/12

I morse kom jag att tänka på att jag inte ännu tagit mitt junifoto, så jag öppnade det franska fönstret och klev ut på trappan.

Foufou kom traskande emot mig, ännu gråare än himlen.

Lyckligtvis ger jättevallmon lite färg åt landskapet, men blomrabatten vid linden är helt misslyckad i år. Jag måste väl medge att jag inte gjort den något annat än tagit bort en hel del blommor och satt några dahliaknölar. Men dessa kommer inte att blomma förrän mycket senare - de hör till höstdahliorna och är grannröda.

Klockan blir snart halv åtta; det är fortfarande mycket lugnt ute. Jag hör knappast någon trafik trots att två fönster står på vid gavel. Det måste vara en semestervecka för många.

Det är kanske därför jag hade svårt att stiga upp i morse.

12 commentaires:

Claude a dit…

Au premier abord, je ne comprenais rien du tout, mais au deuxième "rabord" avec la traduction google, je comprends mieux mais la traduc est assez marrante.
Tu sais on ne peut pas toujours être au four et au moulin ou plutôt au jardin quand nos dix doigts sont occupés à peindre.
Je vois que Foufou se plait touyjours chez toi.

Bergson a dit…

damned on a piqué la brouette

Olivier a dit…

t’inquiète pas Bergson, Foufou enquête sur le vol de la brouette

Marguerite-marie a dit…

moi je sais où elle est arrivée...je vais vous la montrer demain... c'est comme pour Phala je les piste et les trouve!

Anonyme a dit…

Il est bien ce chat !

Mick a dit…

The security guard!

Sciarada a dit…

Buongiorno Hélène, io non riesco a tradurre ciò che tu hai scritto, comunque la primavera è la stagione che preferisco, per il tepore dell'aria e anche perchè la natura è all'apice della sua bellezza come si evince dalla tua foto!

Thérèse a dit…

Personne dans les arbres??

hpy a dit…

Sciarada, c'est du suédois. It's Swedish.

claude a dit…

T'as pas l'adresse mail de Miss Yves, des fois ?

ELFI a dit…

ja förutom baksmälla och träden Jag förstod ingenting ..
men jag är glad att denna syn inte har förändrats ..

Fifi a dit…

Juste quelques taches rouge dans tout ce vert et un chat qui part à l'aventure... Un tableau photographique !