mardi 2 janvier 2007

Pa akuten


Jag hade statt och gratit en lang stund i koket over en duva, en vaktel och ett antal lokar av olika storlek och sort, da jag bestamde mig for att ga till badrummet och torka bort tararna.


Ve och fasa, da jag sag mig i spegeln var mitt hogra oga blodrott.


Vi har ett nytt sjukhus i Fécamp sedan nagra manader och jag hade bara hort skrackhistorier om hur daligt gjort det ar.


Men skall man tro pa allt man hor? Det var helgdag, och da ar det lattast att aka ivag till sjukhusets akutavdelning om man inbillar sig att man behover hjalp.


I vantsalen var det riktigt snyggt. En aldre dam i rullstol, en liten pojke med stora roda flackar i ansiktet, en annan pa kryckor vantade redan da jag kom. Inga fyllisar, ingen som skrek och gormade trots att det var mycket langsamt. Och trots att det var nyarsdag.


Da det antligen var min tur hittade de ganska fort min file fran det gamla sjukhuset och fran aret da jag en annan helgdag hade gatt och klagat over min axel (samma som sedan opererades nagra ar senare), tog mitt blodtryck och sedan fick jag igen vanta tills jourhavande lakaren hann dyka upp. Stackaren hade jobbat i ett strack sedan klockan fyra och skulle fortsatta utan somn i 24 timmar.


Inget att oroa sig for, var utlatandet.


Lunchen pa vaktel och duva blev mycket sen, men god. DD hade skott bra om matlagningen medan jag vantade.

4 commentaires:

hpy a dit…

Où je parle du nouvel hopital de Fécamp et d'une visite aux urgences qui s'est bien terminée.

Cergie a dit…

Merci de la précision
J'avais imaginé un truc du genre car en général avec les enfants par exemple j'ai remarqué que c'est toujours les week ends quand le médecin de famille n'est pas disponible qu'on a des pépins

Moi même j'ai été hospitalisée le 15 aout l'an dernier (2005) en urgence Ca s'est bien terminé puisque je suis là, mais j'ai été à deux doigts que pas
Et bien en urgence le week end et pendant les vacances c'est pas si mal finalement, j'ai bien été prise en main

La photo est chouette
J'étais dans une très belle chambre seule et j'avais l'impression d'être dans une chapelle tournée vers le soleil levant Avant de partir, j'ai pris des photos J'ai pas pris les longs couloirs parce que j'y passais plus
Tu sais, ceux où on te trimballe comme un paquet
C'est bon de garder des souvenirs des mauvais moments quand ça s'est bien terminé

Liisa a dit…

Ensiapupolit eivät ole mukavia paikkoja. Niissä vierähtää helposti puoli vuorokauttakin ennen kuin asia selviää. Hyvä, että käynti päättyi hyvin.

hogrelius a dit…

Hoppas att maten uppvägde besväret att åka iväg o vänta!Hoppas att du fick någon form av gele´ till maten?